Lezing: De trein stopt weer in Dilolo-Gare

Lezing door RAF CUSTERS

De CFB, de legendarische Benguela-spoorlijn, werkt weer. Destijds reed de trein van de mijnen van van Katanga in de zool van Congo naar de dokken van Lobito in Angola, vanwaar de cargo’s naar België vertrokken. Decennialang was de spoorlijn onbruikbaar. Dat kwam door de troebelen in de twee landen. Maar nu is het traject in Angola (1300 km) hersteld. En hopelijk volgt Congo binen niet al te lange tijd. Schrijver en onderzoeker Raf Custers kon in 1991 mee met de trein, van Lobito tot Angola’s tweede stad Huambo. In 2018, ruim 25 jaar later, volgde hij het hele traject. In Angola reisde hij eersteklas aan boord van een nieuwe Chinese trein. Maar in Congo’s grensstad Dilolo hield het comfort op en begon het wachten op een aansluiting. Uiteindelijk kon hij mee met een draisine, 500 kilometer tot Kolwezi, over een spoor dat haast niet meer bestaat. Zo zag Custers hoe de Congolese spoormannen zich uitsloven, om het skelet dat van ‘Benguela’ overblijft in dienst te houden. In zijn lezing raakt Raf Custers aan de harde actualiteit van het spoor in Katanga, de koloniale spoorgeschiedenis van de knooppunten Dilolo en Tenke en de talloze Belgen die destijds per trein op vakantie naar België vertrokken, de grote Chinese werf in Angola en de mogelijke heropleving van de ertsentreinen in Centraal-Afrika. Custers illustreert zijn lezing met filmbeelden die hij in 1991 en 2018 heeft gedraaid.

Raf Custers (°1954) is historicus, journalist en documentairemaker. Hij is gespecialiseerd in grondstoffen en werkt als onderzoeker voor Gresea.be. In 2013 publiceerde hij het boek Grondstoffenjagers. In 2016 volgde het boek De uitverkoop van Zuid-Amerika. Zijn documentaire films gaan o.a. over de Inga-stuwdam op de Congo-stroom en de mijnindustrie in Katanga. Zijn film Het lithium van Bolivia : vloek of zegen ? kreeg in 2012 de persprijs van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.